Från minnet kan inte klassas som fusk

Idag när jag satt och skrev uppsatsen i tre timmar kom jag på en rolig sak som hände när jag var liten.
Alla i klassen fick öva in ett valfritt land och så skulle man skriva ner allt man kunde. Det var provet.
Alla tog sina favoritländer bland dom man fick välja på men jag bläddrade och tog det landet som såg ut att ha intressantast text. (det kan ha varit så att det landet hade minst text... jag minns inte)

Jag ville verkligen ha alla rätt på det provet så jag läste det några gånger och kunde plötsligt hela texten utantill.
Fem sidor text som jag kunde som ett rinnande vatten.
Det enda jag hoppades på var att det inte skulle ses som fusk om man skrev av boken. Men jag skrev ju av det från mitt minne. Jag kunde bara texten så bra.

Det roliga var att texten satt, men namnet på landet glömde jag.
När jag blev förhörd kvällen innan provet visste jag inte ens vilket land jag läste om!
Jag fick självklart alla rätt på provet eftersom att texten var identisk med boken så all fakta överrensstämde.
Men jag visste fortfarande inte vilket land jag skrev om... Israel kanske... Eller Irak... Vad vet jag...
Det var härligt att vara 9 år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0