Kan man förhindra självmord?

Frågan är:
Kan man förhindra att någon begår självmord?

Den frågan är svår...
För ibland märker man inte att kompisen(till exempel) mår dåligt. Den kanske lyckas dölja det väldigt bra.
Jag har ett bra exempel på det. Förra sommaren fick jag reda på att en av mina barndomskompisar och även en nära vän i dagens läge försökte begå självmord fyra gånger om.
Alla gånger misslyckades hon som tur är!! Men jag blev helt chockad över att hon hade försökt med en sån dum sak :O
Först blev jag helt förfärad men sen blev jag arg. Arg över att hon inte tyckte att det var värt att leva. Att hon inte såg några möjligheter nånstans... Hon såg inte framåt på framtiden som alltid kan bli ljus... :(
Men arg är inte rätt sätt att hantera hela situationen på.
Man måste försöka prata med henne. Få henne att inse hur mycket hon är värd. Att hur jobbigt livet än är så finns det alltid hopp. Och vi, hennes kompisar, finns alltid där.
Nu ett år senare undrar jag hur hon ser på hela situationen. När hon är glad, tänker hon då: Tänk om jag hade lyckats, då hade jag aldrig fått uppleva det här, tur att jag lever.
Eller tänker hon fortfarande att hon inte vill leva?
Såna människor som har försökt en sån sak är väldigt svåra att prata med efteråt. Dom vill helst inte prata om det.
Men hur vet jag att dom inte tänker göra om det?

Jag vet inte om man kan påverka en människa så att den låter bli. För det ligger nog så mycket djupare än att man försöker prata med personen. Men jag tycker i alla fall att man ska vara uppmärksam på hur ens närmaste kompisar och folk runt om en mår. För det är aldrig värt att begå självmord!

Kommentarer
Postat av: Caroline

Jag tror att många som försöker begå självmord utan att lyckas gör det som ett rop på hjälp.

Men tyvärr finns det de som verkligen vill dö.

2008-06-19 @ 18:58:38
URL: http://karlssoncaroline.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0